Ilu rodziców ma wiedzę o tym, jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?

Dzieci już od najmłodszych lat zadają pytania nie tylko po to, aby zdobyć informacje i dowiedzieć się prawdy. Potrzebują sprawdzić zaufanie rodziców i chęć udzielania przez nich odpowiedzi. Jeżeli nie zareagujemy w tym momencie możemy utracić tę szansę, by nawiązać unikalny kontakt z dzieckiem i stać się rzetelnym źródłem jego wiedzy.

Rozwój seksualny nierozerwalnie związany jest z uczuciami i potrzebą kontaktu emocjonalnego, dlatego łączy się w nauce te dwa podejścia nazywając wspólnie rozwojem psychoseksualnym. Rozwój ten stanowi integralną i uniwersalną część życia i powinien być wzmacniany poprzez świadomą i odpowiedzialną postawę opiekunów. Jak zatem nauczyć się rozmawiać z dziećmi o seksie?

Skrępowanie, niechęć do używania naukowego słownictwa, infantylizacja tematu, za którą stoi przekonanie, że dzięki temu dziecko nie rozbudzi się seksulanie to tylko przykłady często obserwowanych zachowań u dorosłych. Nie rzadko towarzyszy temu przeświadczenie, że dziecko samo będzie wiedziało co dla niego dobre i, że będzie w stanie zareagować na zagrażającą sytuację. Niekoniecznie tak musi być.

Wiedza powinna wyprzedzać zachowanie i etap związany z dojrzewaniem. Okres dojrzewania to szansa na modelowanie właściwych postaw u dzieci. Edukacja oparta na obserwacji rówieśników i naśladownictwie schematów z mediów jest niewystarczająca. Coraz więcej młodych ludzi – zwłaszcza dziewczynek – zaczyna siebie postrzegać wyłącznie przez pryzmat własnej atrakcyjności fizycznej lub podejmowanie zachowań powszechnie uznawanych za seksowne. Nie pomaga temu łatwo dostępna pornografia.

Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?

Młodym ludziom należy przekazać, że seksualność związana jest z pewnymi normami i zasadami, poznawaniem granic własnych i drugiej strony, granic zarówno psychicznych jak i fizjologicznych. To nauka nawiązywania relacji i funkcjonowania w związku opartym na budowaniu bliskości i intymności.

Młodzież przestaje wiązać inicjację z bliskością i intymnością a zaczyna kojarzyć z fizjologią. Brakuje jej podstawowej wiedzy.

Ze strony opiekunów prócz obaw i własnych ograniczeń, aby rozpocząć dialog często pojawiają się obawy czy dane zachowanie obserwowane u nastolatka jest normalne czy wymaga interwencji specjalisty.

Przyjmując za podstawę normy rozwojowe cechujące okres dojrzewania, za ryzykowne uznać można:

  • kontakty seksualne z obcymi osobami;
  • kontakty seksualne bez zabezpieczenia;
  • kontakty seksualne z wieloma partnerami (np. gra w „słoneczko”);
  • kontakty seksualne pod wpływem środków psychoaktywnych;
  • kontakty seksualne z osobami starszymi od siebie (wiek ochrony prawnej w Polsce określony jest na piętnasty rok życia dziecka, osoba uprawiająca seks z nastolatkiem nie może być starsza o sześć i więcej lat);
  • kontakty seksualne za wynagrodzenie (tzw. sponsoring);
  • zachowania seksualne w postaci nałogowej lub uszkadzającej ciało masturbacji;
  • zachowania seksualne w internecie (np. cyberprzemoc, kamerki, przesyłanie zdjęć).

Jeśli nie wiesz, jak rozmawiać z młodzieżą o seksie, zadzwoń 698 857 696 i umów się na spotkanie. Możesz skorzystać z formularza kontaktowego klikając tutaj – oddzwonimy.

Nasze usługi

Umów się na spotkanie!

Nasze centrum poważnie podchodzi do pomocy w problemach psychologicznych i seksuologicznych. Zgłoś się do nas a na pewno otrzymasz kompleksową pomoc.




    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez powyższy formularz kontaktowy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do moich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno Seksuologiczna, ul. gen. Józefa Hallera 188/29, 53-203 Wrocław